Hjälper det konsumenten om honungen är ursprungsmärkt?

Majoriteten av svenska konsumenter önskar att det finns en ursprungsmärkning på honungsburken. Detta då det underlättar valet när man står i butiken. Allt enligt en undersökning gjord av Biodlingsföretagarna. Honung som är importerad till Sverige behöver dock inte ha någon mer beskrivning än att den är från EU. Vad säger det konsumenten och hur vet man som konsument om det verkligen är äkta honung i burken?

Idag estimerar man att ca 60 procent av all honung som säljs i Sverige är importerad. Trots att våra egna
biodlare utan problem skulle kunna möta en större efterfrågan, om den fanns.

– Vill vi att en större del av honungen som säljs skall vara svenskproducerad, så är det efterfrågan som måste
öka. Ökar efterfrågan, går priserna upp och fler vill producera större mängder honung eftersom lönsamheten
blir god, säger Johannes Sjöstedt, yrkesbiodlare Höglandets Honung.


Som det ser ut idag är det enbart runt 40 procent av all honung som är odlad och tappad i Sverige. Detta
syns tydligt när man tittar i en vanlig livsmedelsbutik. Här hittar man som konsument allt från svensk
honung till honung från EU eller icke EU. Vilka specifika länder kan man dock sällan läsa sig till. Och det är
här problematiken börjar.

– Honung producerad i Sverige ska på burken märkas enligt de regler som Livsmedelsverket tagit fram. Här
ska bland annat framgå att honungen kommer från Sverige. Men om honungen har sitt ursprung i mer än en
medlemsstat inom EU eller i mer än ett land utanför EU, ersätts beteckningen med blandning av EU-honung
och icke EU-honung. Det gör det oerhört svårt för konsumenten att veta var honungen egentligen kommer
från, säger Helena Ring Johansson, ordförande i Biodlingsföretagarna.


Vill du läsa hela pressreleasen samt veta mer om undersökningen finns information och bilder att hämta via
My News Desk, länk (som öppnas i nytt fönster): https://www.mynewsdesk.com/se/biodlingsfoeretagarna/
pressreleases/hjaelper-det-konsumenten-om-honungen-aer-ursprungsmaerkt-3120129
Foto: Torbjörn Lagerwal
Text: Sanna Ohlander